Tuesday, May 02, 2006

DATO’ DR. AHMAD NAWAB

Dato’ Dr. Ahmad Nawab berasal dari Pulau Pinang, seorang komposer muzik yang terkenal di Malaysia dan masih lagi bergiat aktif dalam penggubahan lagu sehingga ke hari ini. Sepanjang penglibatannya dalam dunia muzik, beliau telah menghasilkan lebih 200 buah album yang didendangkan oleh artis-artis tempatan dan luar negara yang popular dan berbakat besar seperti Hetty Koes Endang, Khatijah Ibrahim, Sudirman Hj. Arshad, Ramlah Ram, Broery Marantika dan ramai lagi.
Popularitinya telah membuktikan bahawa lagu-lagu ciptaannya adalah berkualiti, di mana beliau masih mampu mengekalkan serta dapat bertahan lebih dari tiga puluh tahun dalam dunia muzik tanah air walaupun terdapat kemunculan ramai komposer-komposer muda yang serba berkebolehan.

www.izal-song.blogspot.com
How to use chord progression in popular song

www.bahizal.blogspot.com
Biodata of Malaysia music composer and arranger past and present

www.industrimuzik.blogspot.com
Senario industri muzik Malaysia dari segi Ekonomi pada 2005.

4 comments:

  1. My school will be entering in a choir competition next year and we have to do a compulsory patriotic song. I need help in searching for the scores...do you know of any pubilcations or websites that have them?

    angelparispink@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  2. salam... nama saya tadoxs... saya minat sangat jadi komposer...jadi saya ada mencipta beberapa buah lagu.. tapi saya tak tau nak wat apa dengan lagu2 tu...
    saya pun nak jadi seperti komposer2 malaysia nie.. boleh tolong saya tak apa yang harus saya lakukan?

    ReplyDelete
  3. salam... nama saya tadoxs... saya minat sangat jadi komposer...jadi saya ada mencipta beberapa buah lagu.. tapi saya tak tau nak wat apa dengan lagu2 tu...
    saya pun nak jadi seperti komposer2 malaysia nie.. boleh tolong saya tak apa yang harus saya lakukan?

    ReplyDelete
  4. salam... saya tadoxs dari sabah... saya ada mencipta beberapa buah lagu... cam mana ya,.. nak jadi komposer? sal saya pun minat sangat nak jadi komposer tapi saya ada sedikit masalah kewarganegaraan.... tu la saya tak tau nak wat cam mana..jadi saya nak mintak tolong abg cam mana nak bantu saya macam mana nak wat lagu saya boleh di terima

    ReplyDelete