Tuesday, May 02, 2006

DATO’ DR. AHMAD NAWAB

Dato’ Dr. Ahmad Nawab berasal dari Pulau Pinang, seorang komposer muzik yang terkenal di Malaysia dan masih lagi bergiat aktif dalam penggubahan lagu sehingga ke hari ini. Sepanjang penglibatannya dalam dunia muzik, beliau telah menghasilkan lebih 200 buah album yang didendangkan oleh artis-artis tempatan dan luar negara yang popular dan berbakat besar seperti Hetty Koes Endang, Khatijah Ibrahim, Sudirman Hj. Arshad, Ramlah Ram, Broery Marantika dan ramai lagi.
Popularitinya telah membuktikan bahawa lagu-lagu ciptaannya adalah berkualiti, di mana beliau masih mampu mengekalkan serta dapat bertahan lebih dari tiga puluh tahun dalam dunia muzik tanah air walaupun terdapat kemunculan ramai komposer-komposer muda yang serba berkebolehan.

www.izal-song.blogspot.com
How to use chord progression in popular song

www.bahizal.blogspot.com
Biodata of Malaysia music composer and arranger past and present

www.industrimuzik.blogspot.com
Senario industri muzik Malaysia dari segi Ekonomi pada 2005.
DATO’ DR. AHMAD NAWAB


Dato’ Dr. Ahmad Nawab hails from Penang is a well-known Malaysian composer in the country and still actively involved in his work until today. Throughout his career, he has produced more than 200 albums performed by popular and talented locals and foreign artists such as Hetty Koes Endang, Khatijah Ibrahim, Sudirman Hj. Arshad, Ramlah Ram, Broery Marantika dan others.
His popularity has proven of his quality work where he still manage to maintain and sustain his presence for more than thirty years in the music world in the midst of emergence of the many other young and versatile composers.
Dato’ Dr. Ahmad Nawab was also given the responsibility to compose the song entitled “Malaysia Truly Asia”, by Khatijah Ibrahim and had became the theme song to promote Malaysia internationally. Todate his great effort and contribution to the country musical arena, he was awarded a “Honarory Doctrate In Literature”, by University Putra Malaysia in the year 2000.

www.izal-song.blogspot.com
How to use chord progression in popular song

www.komposer-muzik.blogspot.com
Biodata komposer muzik Malaysia dulu dan kini

www.industrimuzik.blogspot.com
Senario industri muzik Malaysia dari segi Ekonomi pada 2005.

HANAFIE MOHD IMAM

Berpendidikan Bachelor of Music in Jazz Composition and Arranging dari Berklee Collage of Music, Boston, USA Master of Music in Music Education & Performance dari University of Miami, Florida, USA, anak kelahiran Kuala Lumpur ini sekarang sedang meneruskan pengajian PhD di Pusat Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Beliau kini bertugas sebagai profesor di Fakulti Ekologi Manusia UPM, dan pernah menjawat jawatan Ketua Jabatan Muzik UiTM Shah Alam dan Akademi Seni Kebangsaan. Hanafie juga antara yang bertanggungjawab membentuk kurikulum dalam penubuhan Jabatan Seni Muzik di Akademi Seni Kebangsaan, UiTM dan Kolej Muzik Antarabangsa (ICOM). Hanafie pernah mengarahkan konsert Sheila On 7 di Stadium Shah Alam (2001), Kosert Hanafie and Picantes Jazz di Sunrise Jazz Festival Bukit Kiara (2001), menjadi Pengarah Muzik untuk teater Keris Sang Puteri sempena pembukaan rasmi Istana Budaya.

NARAWI HAJI RASHIDI

Bertugas sebagai Ketua Jabatan di Pusat Sumber Warisan Kampung Budaya Sarawak yang bertanggungjawab dalam memlihara kegiatan kebudayaan, mengetuai program penyelidikan seni dan budaya serta menganjurkan pelbagai acara festival, memimpin kelas muzik juga kursus-kursus, bengkel dan kelas tari. Menyumbangkan khidmatnya sebagai penerbit teknikal untuk Rainforest World Music Festival sejak 1998 hingga 2001, penerbit teknikal dan muzik untuk Festival Etnik Sarawak Malam Pelancongan Gawai sejak 1996 hingga 2002, penerbit muzik untuk Kumpulan Budaya Sarawak bagi persembahan Citrawarna Kebangsaan pada 2002, penerbit muzik bagi Kumpulan Budaya Sarawak ke LIMA Langkawi pada 1999, penerbit album Tuku’ Kame’ – Rhythm of Rainforest 1999 Gadang 2001, Valiha – Sape (Madagascar & Sarawak Music) Rentak Serumpun (Muzik Tarian Tradisional), memimpin persembahan Tuku’ Kame’ menyertai MTV Band Alert 1999 dan menggubah muzik untuk TV3, Persembahan Khas Perasmian Putrajaya, Persembahan Khas Hari Pekerja Peringkat Kebangsaan 2001 & 2002, Sambutan Hari Kemerdekaan 2001 dan Sambutan Tahun Baru 2002. Turut mencipta dan menggubah lagu dalam persembahan East Meets West bersama Malaysian Philharmonic Orchestra dan terlibat dalam siri konsert The Kuala Lumpur BBC Proms.

SUHAIMI MOHD. ZAIN (PAK NGAH)

Suhaimi Mohd Zain atau lebih dikenali sebagai Pak Ngah merupakan penggubah muzik yang tidak asing lagi di tanah air terutama dalam mencipta lagu-lagu berirama Malaysia. Beliau dilahirkan di Kuala Lumpur pada tahun 1958 dan mula berjinak-jinak dengan bidang muzik sejak di bangku sekolah lagi. Bakat dan kesungguhannya mendalami bidang ini terserlah apabila mendapat peluang menjadi pemuzik sepenuh masa di Kompleks Budaya Negara (KBN) mulai tahun 1977. merintis jalan dari KBN, beliau mengumpul sebanyak pengalaman dengan mengikuti banyak kursus dan seminar muzik di dalam dan di luar negara hingga yakin untuk menubuhkan syarikat sendiri dan berjaya menerbitkan album artis-artis terkenal tanah air. Gubahan lagu-lagunya untuk pementasan teater bermula sejak di KBN lagi. Antara teater yang pernah diterjui sebagai Pengarah Muzik ialah Malam Ini Penyu Menangis, Cindai, Tikar Mengkuang Seri Tegak Berlima, Rubiah dan Muzikal Lantai T. Pinkie.

ABDUL FATAH KARIM, AMN

Abdul Fatah Karim merupakan pelopor utama dalam pembangunan kurikulum simfoni orkestra di Malaysia. Beliau telah diberi tanggungjawab untuk merancang muzik Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, dan di samping itu memainkan peranan aktif sebagai jurulatih violin kepada peserta terawal sebagai inisiatif kerajaan tesebut.

Lahir di Kota Bahru Kelantan pada 10 Februari 1935, Abdul Fatah Karim mendapat pendidikan asas bermain alat muzik violin di bawah asuhan Abdullah Bohari. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran muzik di Royal Academy of Music London dalam bidang violin, simfoni dan pimpinan orkestra (conducting) dari tahun 1967 hingga 1973.

Sekembalinya pulang ke Malaysia Abdul Fatah bertugas sebagai pensyarah di Maktab Sultan Idris, Perak pada tahun 1973, dan kemudiannya ditukarkan ke Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1978, di mana beliau bertugas sebagai Pengarah Muzik.

Semasa bertugas di kementerian berkenaan, beliau telah mempelopori pelbagai kegiatan muzik seperti Kem Muzik Kebangsaan, Bengkel Muzik Remaja ASEAN di mana beliau telah dilantik menjadi pengarah kem dan konduktor jemputan di bengkel pertama, dan Kem Muzik Remaja Dunia. Selepas mengikuti kursus orkestra remaja di United Kingdom dan sekembalinya ke Malaysia beliau telah mengasaskan pembentukan Orkestra Simfoni Muda pada tahun 1982, yang bertujuan mendidik dan melatih bakat-bakat muzik yang muda dalam persiapan untuk menubuhkan Orkestra Simfoni Kebangsaan.

Di atas sumbangan beliau yang luas dalam bidang muzik, Abdul Fatah telah dianugerahkan Australian Cultural Award pada tahun 1977 dan 1981, ASEAN Award (Cultural Communication – Literary Work) pada tahun 1990, dan dikurniakan pangkat Ahli Mangku Negara (AMN) dan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong.

KASSIM MASDOR

Lahir pada tahun 1938, adalah satu-satunya composer veteran yang telah berkecimpung dalam industri muzik Singapura selama setengah abad, mulai tahun 1950an sehinggalah ke hari ini.pemuzik Singapura ini berbangga dapat menuntut dengan P. Ramlee dan menjadi kawan kepada seniman tersebutyang beliau anggap sebagai abang.

Kassim mula berkhidmat dengan Shaw Brothers’ Malay Film Productions (MFP) sebagai seorang kerani pada tahun 1952. namun, beliau bertekad mengasah bakat dalam bidang muzik dan azam ini semakin menebal apabila beliau bertemu dengan P. Ramlee dan tokoh-tokoh lain di MFP. Pemuzik yang begitu berbakat ini (beliau pandai bermain gitar, piano dan zilofon) menghargai keperihan bekerja dengan P. Ramlee dan bagaiman pengalaman tersebut telah menjadikan beliau seorang pemuzik yang baik.

Abang Ramlee selalu memaksa saya bekerja hingga lewat malam untuk menyiapkan skor-skor muziknya. Ia memang memenatkan tetapi satu penagalaman yang begitu berharga, beliau pernah berkata.

Kassim juga salah seorang perintis kumpulan popular Pancha Sitara yang ditubuhkan P. Ramlee. Pada 1968, sebaik sahaja Shaw Brothers membuat keputusan menutup Studio Jalan Ampas, Kassim dipanggil EMI Singapura untuk menjadi penerbit, composer dan penyusun muzik di situ. Sepanjang lima tahun bersama EMI, Kassim menerbitkan lebih 60 buah album dan ddipandang tinggi sebagai salah seorang composer ulung pada akhir tahun 60an hingga ke tahun 70an. Ramai penyanyi yang popular menyanyikan lagu-lagu ciptaan beliau, di antaranya Ahmad Jais, Sanisah Huri, Kartinah Dahari, Allahyarhamah Rafeah Buang dan Ahamd Daud. Pada Oktober 2002, Kassim diberikan Anugerah Pencapaian Artis Sepanjang Hayat oleh Persatuan Pemuzik Melayu Profesional Singapura (PERKAMUS) sempena ulang tahun PERKAMUS yang ke 10.

WANDLY YAZID

Lagu Gurindam Jiwa sudah tidak asing lagi bagi peminat muzik tempatan baik golongan muda ataupun tua. Ia sungguh popular sehingga syarikat-syarikat telekomunikasi menyediakan lagu ini sebagai satu nada deringan yang ditawarkan kepada pelanggan-pelanggan. Namun tidak ramai yang tahu siapa pencipta lagu ini.
Wandly Yazid dilahirkan di Bukit Tinggi Padang, Sumatera, pada tahun 1925. sewaktu Indonesia diiktiraf Negara merdeka pada tahun 1945. Wandly telah berhijrah ke Kuala Lumpur dan seterusnya ke Singapura untuk mencari peluang bekerja sebagai pemuzik dalam industri filem yang kian berkembang pesat.

Di Singapura beliau belajar selok-belok bermain muzik daripada seorang guru muzik Filipina. Selain bermaon biola dan saksafon, beliau juga belajar membaca not muzik.

Pada tahun 1948, beliau berkhidmat dengan Nusantara Films dan kemudiannya berpindah ke Cahtay Keris pada tahun 1954. di sini beliau menggubah lagu-lagu untuk filem blockbuster seperti ‘Hang Tuah’ arahan Hussain Hanif, ‘Ikan Emas’; ‘Dosa Wanita’, ‘Gurindam Jiwa’, ‘Panglima Besi’, ’Naga Tasek Chini’, ‘Jalak Lenteng’, ‘Kasih Ibu’, ‘Wan Perkasa’, ‘Mata Dan Hati’, ‘Menunggu Kasih’, ‘Udang Di Sebalik Batu’.

Wandly juga salah seorang yang bertanggungjawab menubuhkan Megawati Orkestra, yang menengahkan para pemuzik dan komposer berbakat seperti Zainal Abbas, Rahmat Ali, dan Jalil Nordin. Beliau dan kumpulan ini membuat persembahan unutuk Radio Televisyen Singapuura (RTS) pada masa itu.

KHAIRIL JOHARI JOHAR

Khairil Johari Johar memang tidak asing kepaada peminat seni muzik tanahair. Beliau adalah seorang pencipta lagu, penggubah, penulis lirik, penerbit dan juga seorang pemuzik yang berkaliber. Mendapat pendidikan formal muzik di peringkat Master of Music (Jazz Studies) di New England Conservatory of Music, Boston, Mass USA dan Bachelor of Music (Profesional Music) di Berkley Collage of Music, Boston, Mass, USA. Sebelum itu beliau perm]nah bertugas sebagai Pegawai Kebudayaan di Pusat Kebudayaan Universiti Malaya 1985 sehingga 1987 dan pensyarah di Jabatan Muzik, Fakulti Seni Persembahan, Universiti Teknologi MARA mulai 1990 sehingga kini.

Sepanjang penglibatan dalam bidang seni beliau telah memenangi pelbagai pertandingan ciptaan lagu antaranya ialah juara lagu pertandingan Lagu Patriotik Malaysia pada tahun 1984, juara lagu bertajuk Aneka Rasa Buah-buahan Malaysia di Pertandingan Pesta Buah-Buahan pada tahun 1987, juara Pertandingan Lagu Dakwah Kebangsaan oada tahun 1994 bertajuk Jelita Malam dan yang terbaru beliau memenangi pertandingan Mencipta Lagu Sayembara puisi III pada 2001 dengan tajuk Pelangi. Antara lagu yang terkenal yang pernah diciptanya untuk penyanyi tempatan ialah Terbang Helang nyanyian Sharifah Aini, Sabarlah Menanti nyanyian Allahyarham Sudirman Hj Arshad dan lagu bertajuk Kessedaran nyanyian D.J. Dave. Di samping mencipta lagu untuk pertandingan beliau juga diberi penghormatan untuk mencipta lagu-lagu tema khusus kepada Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan bertajuk Payung Mahlota, Sultan Selangor bertajuk Seri Diraja dan juga lagu-lagu korporat unutk Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar, Paralimpik Malaysia dan Tenaga Nasional Berhad.

TAN CHONG YEW

Merupakan seorang pencipta terkenal dalam penulisan muzik tanah air dan berupaya memberi sentuhan gubahan citarasa Malaysia. Beliau banyak menggubah lagu sedia ada ke dalam bentuk ‘Chamber Music’. Dilahirkan pada 1931, dan mendapat didikan di Sekolah Chong Hwa di Setapak. Minat beliau dalam bidang seni muzik bermula pada usia 14 tahun dan telah berjaya mendapat sijil Kepujian gred VII daripada ‘Royal School of Music’ dengan kepujian sepanjang 4 tahun dan seterusnya diiktiraf melalui sijil L.R.S.M setahun selepasnya. Atas kecemerlangan itu, beliau telah dianugerahkan biasiswa selama 3 tahun untuk melanjutkan pelajaran kdi ‘Royal Acedemy of Music’, London dengan pengkhususan dalam persembahan piano dan gubahan. Selepas pulang dari belajar pada tahun 1965, sewaktu semangat kemerdekaan sedang melanda Malaya ketika itu, beliau rasa terpanggil untuk memanisfetasikan lagu-lagu ciptaan sendiri yang bercirikan muzik tanah air. Pada tahun 1957, beliau telah ditawarkan jawatan sebagai pengarah muzik Filem Negara.

Sepanjang penglibatan dalam bidang muzik, beliau telah menmanfaatkan bakat yang diperolehinya sebagai pemain piano dan penggubah Orkestra Radio untuk selama 25 tahun. Sepanjang tempoh tersebut baliau berusaha gigih menggubah, menotasi dan merakam semula lagu-lagu dalam ‘String Ensemble’ melalui kumpulan muzik yang bernama ‘Muzika’ dan rancangan ini telah terpilih sebagai program mingguan siri televisyen. Antara gubahan muzik yang menjadi pilihan beliau adalah lagu ‘Sejal Irama Khadazan’ yang berteraskan muzik kumpulan etnik dari Sabah ‘Harmoni No 1’ yang bertema dan bercirikan keharmonian kaum di Malaysia, ‘Mahkota Cinta’ untuk alat muzik Soprano dan Orkestra dengan karya Dato’ Usman Awang. Sekali pun telah bersara beliau masih giat menghasilkan siri persembahan terutama dalam gubahan ‘string ensemble’.

ROSLI MD. KASA

(ROSLI SELASEH)

dilahirkan di Perlih Indera Kayangan dan mendapat didikan awal di Sekolah Vokasional
Kangar. Pernah bekerja sebagai pemain muzik di Jabatan Penerangan, Kementerian Penerangan Malaysia dan kini menjadi pengarah untuk syarikat sendiri iaitu R.S. Global Music Entertainment Sdn. Bhd.

Aktif di bidang seni muzik dengan menjadi penerbit, pencipta lagu dan lirik untuk artis-artis terkenal tempatan. Antara lagu dan lirik yang pernah dihasilkan ialah Canggai nyanyian Siti Nurhaliza dalam album Sahmura, Ngajat Tampi Nyanyian Noraniza Idris dalam album Bekaba, Bukan Lupa Tapi Tak Ingat – Safura, Untuk Apa – Aishah dan Mohon Diri – Shima. Lagu-lagu ciptaannya pernah memasuki Carta Juara lagu terbitan TV3.

Beliau pernah menjadi konduktor untuk Jabatan Seni Persembahan, Kombinasi persemabahan antara Petronas dan TV3 di Dataran Merdeka sempena Hari Kemerdekaan 1998.

Menjadi Pengarah Muzik untuk produksi teater muzika 23250 Tragedi Bukit Kepong adalah pengalaman pertamanya di dunia pentas tanah air.

AHMAD MURIZ CHE ROS

Dilahirkan pada 1969, Ahmad Muriz berasal dari Pulau Pinang di mana beliau mendapat didikan awal muziknya ketika menertai pancaragam tentera sekolahnya dan kemudianya sebagai ahli Penang State Youth Symphonic Band. Ketika melanjutkan pelajarannya dalam bidang muzik di Universiti Teknologi MARA (UiTM), beliau mula bereksperimen dengan pelbagai jenis muzik. Di sini beliau telah memimpin kumpulan ‘Fusion Quinter’, juara “Grand Prix” Yamaha Band Explosion 1989, dan telahmenubuhkan kumpulan muzik tradisional bergelar ‘Tamingsari’, yang kemudiannya bertukar identity menjadi kumpulan ‘jazz fusion’ yang telah menerima sambutan hangat pihak media tempatan dan asing ketika membuat persembahan di KL International Jazz Festibal pada tahun 1993.
Setelah tamat pengajiannya, beliau mula berkhidamt dengan Jabatan Persembahan Kebudayaan Petronas, sebgai seoaarng ajhli muzik pada masa yang sama, beliau juga berpeluang bekerjasama dalam penghasilan karya-karya baru bagi mengiringi projek taridra yang berasaskan sastera Melayu lama. Pengalaman ini telah memberi semangat kepada Muriz untuk mencipta lagunya sendiri, dan salah satu karyanya berjaya menjuarai pertandingan lagu Formula Malaysia.

Pada buln Januari, Muriz berlepas ke Berklee Collage of Music untuk melanjutkan pelajarannya dalam pengkhususan “Film Score” di mana salah satu karya utamanya yang menggabungkan unsur-unsur Barat dan timur, telah dipilih mengiringi satu projek dokumentari berjudul ‘Baraka’. Dari sini Muriz terus melanjutkan pelajarannya ke boston Conservatory di mana beliau mengikuti program ijazah sarjana (Master of Arts) dalam penggubahan di bawah bimbingan Andy Vores pengetua fakulti penggubahan. Baru-baru ini karya beliau telah dipilih untuk dipersembahkan dalam forum komposer ‘Malaysian Philharmonic Orchestra’ pada Mac 2004.

ABU KASSIM

Tidak banyak yang diketahui tentang Abu Kassim, iaitu penggubah lagu asli yang terkenal berjudul ‘Lenggang Mak Limah’. Walaupun lagu tersebut telah dirakamkan oleh banyak artis, dan merupakan pilihan popular dalam hampir kesemua album Hari Raya, maklumat mengenai beliau dan lagu gubahannya yang lain masih menjadi misteri. Adalah dipercayai bahawa Abu Kassim merupakan penggemar lagu asli tahun 1960an dan pernah memenangi pertandingan mencipta lagu asli pada masa itu.

PAK LOMAK

Haji Musa Bin Yusof atau lebih dikenali sebagai “Pak Lomak”, merupakan tokoh penting dalam evolusi dan perkembangan muzik ghazal Johor. “Panduan GhazalMelayu Johor” yang ditulis oleh beliau kini menjadi bahan rujukan penting mengenai muzik ghazal Johor. Pak Lomak dianugerahkan gelaran kehormat “Pendeta Ghazal Johor” bagi mengiktiraf pengetahuan dan kepakaran beliau tentang muzik ghazal Johor. Pak Lomak yang dilahirkan di Batu Pahat Johor pada 27 Mac 1889 adalah dari keluarga seni Johor yang mashur.

Beliau merupakan anak kepada Allahyarham Tuan Haji Yusof dan cucu kepada Dato’ Mohd Salleh bin Perang, meupakan pengasas daerah Batu Pahat dan Muar. Semaasa berkhidmat sebagai kolonel dalam pasukan Timbalan setia Johor (JMF), Pak Lomak bergiat gigih membangun dan memperkembangkan muzik ghazal sebagai satu cabang seni. Kebanyakkan gubahan ghazalnya, khasnya lagu-lagu yang ditulis dari tahun 1923 hingga 1924 ketika beliau berkhidmat di Mersing, kekal popular sehingga kini.

Keghairanan Pak Lomak membangun dan memperkembangkan muzik ghazal amat ketara sehingga beliau rebah dan kembali ke Rahmatullah ketika membuat persembahan ghazal kepada satu deligasi daripada Amerika Syarikat yang sedang mengkaji bentuk-bentuk seni kebudayaan Melayu di Johor Bahru pada 27 Jun 1960. Sebagai satu tanda mengiktiraf pencapaian dan sumbangan beliau kepada ghazal, kerajaan negeri telah memperkenalkan Pertandingan Ghazal Johor yang bertaraf kebangsaan pada tahun 1988. setiap tahun, pertandingan tersebut menganugerahkan piala rebutan “Piala Pak Lomak” kepada mereka yang layak.

AHMAD JAAFAR

Seorang pencipta, penggubah lagu dan ahli muzik Singapura, Ahmad Jaafar dilahirkan pada 30 Ogos 1919 di Binjai, Sumatera Utara. Minat beliau terhadap bidang muzik berputik sejak muda lagi. Semasa beliau berumur enam tahun, beliau mula belajar bermain perkusi (dram) dan kemudiannya bermain dengan pancaragam panggung wayang yang mengirinng tayangan filem bisu (silent film).

Didikan formal bagi Ahmad hanya bermula apabila beliau belajar bermain biola dengan bapa saudaranya. Kemudian ketika berusia 15 tahun, Ahmad menggunakan kemahiran baru yang diperolehinya untuk menyertai sebuah pancaragam di bawah naungan Sultan Langkat pada waktu itu. Sambil berkhidmat dengan pancaragam tersebut, Ahmad mendapat didikan muzik yang lebih lanjut daripada ketua pancaragam, Darus Omar. Beliau mendapat pekerjaan di Great World Cabaret apabila diperkenalkan dengan Osman Ahmad. Pada tahun 1938, Ahmad berjaya menjadi pemain klarinet dengan pancaragam Simfoni Belanda, White Society, yang bertapak di Medan. Apabila Perang Dunia Kedua tercetus, Ahmad menubuhkan kumpulan teater yang menjelajahi Sumatera dan diarahkan membuat persembahan teater bagi memperkembangkan propaganda Jepun. Dengan berakhirnya perang, beliau terpaksa mencari pekerjaan baru dan ini telah mendorong Ahmad dan isterinya, Sutinah untuk berhijrah ke Singapura, di mana mereka membuat persembahan di kelab malam, konsert, radio serta sessionist untuk beberapa rakaman. Di Orkes Singapura, Ahmad bermula dari pangkat rendah dan terus maju ke pangkat pemimpin orkestra pada tahun 1965, jawatan yang dipegang oleh beliau sehingga bersara pada tahun 1981. Beliau menubuhkan kombo yang diberi nama Rayuan Kencana, dan juga dikenali di Radio Malaya dan sehingga kini masih diingati kerana komitmen beliau kepada Radio Televisyen Singapura (RTS), di mana Ahmad menjadi ketua orkestra stesyen tersebut selama 15 tahun sehingga bersara pada tahun 1992.

Ahmad telah menggubah beberapa lagu kegemaran ramai era masa kini, misalnya Ibu, Selamat Hari Raya, Hujan Lebat dan Tiada Berita. Dipercayai Ahmad hanya menggubah 80 buah lagu tetapi bilangan gubahan dan susunan muzik amat banyak, termasuk beberapa gubahan untuk orkestra simfoni yang dipersembahkan dalam rancangan Malam Irama Malaysia anjuran Radio Malaysia pada tahun 1960an.

Ahmad juga telah dianugerahkan beberapa pingat penghormatan sebagai menghargai sumbangan beliau dan ini termasuk Singapore Administrative Star (Bronze) dan Culture Medallion Award (Silver).

ACHMAD C.B.

Achmad Awab Aziz, atau yang lebih dikenali sebagai Achmad C. B, dilahirkan pada 20 Ogos 1914 di Medan, Sumatera. Ketika berumur lima tahun, Achmad C. B telah mengikut bapanya ke Singapura dan kemudiannya ke Dungun, Terengganu. Sejak dari muda lagi Achmad C. B telah menonjolkan minat mendalam bidang nyanyian dan dalam hal ini beliau amat dipengaruhi oleh bapa saudaranya, Said Tripoli, seorang tokoh bangsawan.

Achmad C. B yang giat dalam bidang politik sejak muda menjadi ahli beberapa parti politik Indonesia termasuklah Gerakan Rakyat Indonesia (GERINDO) di mana beliau mengetuai bahagian kebudayaan. Di sini Achmad C. B menggunakan bakatnya untuk membangkitkan propaganda anti-penjajah dan menyemarakan semangat nasionalisme melalui lagu-lagu dan lain-lain persembahan pentasnya.

Pada tahun 1935, Acmad C. B melancarkan kariernya sebagai seorang penyanyi dan beliau membuat rakaman pertama dangan HMV (His Master’s Voice) pada tahun 1063. sajak dari itu, Achmad menanbahkan nama singkat ”C. B.” kepada namanya. C.B. adalah singkatan bagi Cas Bara (panas baran) iaitu nama julukan yang diberikan oleh rakan-rakannya serasi dengan semangat nasionalistiknya yang membara. Penglibatan Achmad C. B yang lain termasuklah kumpulan teater, Seri Pentas Rayuan Asmara, yang membuat kunjungan ke merata Sumatera dan Pantai Barat Semenanjung Malaysia dan Singapura, sebelum dan selepas pendudukan Jepun.

Beliau juga menjadi juara berturut-turut sebanyak tiga kali dalam pertandingan keroncong tahunan di Singapura sejak tahun 1939. Walaupun dikenali ramai sebagai penyanyi dan penggubah bagi banyak lagu patriotik yang mashur seperti Bangun Anakku, dan Melayu Raya, Achmad C.B juga menggubah lagu cinta, misalnya Bulan Mengambang dan lagu kanak-kanak sepertii Belalang dan Kupu-Kupu. Lagu-lagu kegemaran ramai termasuklah Enjit-Enjit Semut, Belo-Belo, Rentak 106, Cincin Belah Rotan dan 31 Ogos.

SAIFUL BAHRI

Dilahirkan di Payakumbuh, Sumatera Barat pada 19 September 1924, Saiful telah mendapat pendidikan awal dari Meer Uitgebreid Lager Onderwijs (MULO) di Kayutaman, Sumatera Barat. Semasa di MULO, bakat muzik Saiful amat menyerlah di mana beliau telah menubuhkan sebuah pancaragam. Selepas berhijrah ke Jakarta untuk mencuba nasib, beliau telah berjaya menjadi pemimpin Orkes Studio Jakarta dari tahun 1950 hingga 1960.

Pada tahun 1960, bersama-sama dengan rakan-rakan artis seperti dengan seperti Titiek Puspa, Bing Slamet, Mochtar Embut dan Sam Saimun, Saiful telah mengunjungi tanah Melayu dan membuat persembahan dibeberapa lokasi. Lawatan Saiful ke Malaysia telah meninggalkan kesan berpanjangan ke atas dirinya dan menglihamkannya untuk menggubah lagu popular Semalam di Malaya, dan seterusnya beliau menjadikan Malaysia sebagai kediaman tetap.

Setelah menetap di Malaysia, Saiful telah dilantik sebagai Pegawai Khas kepada Menteri Penerangan pada waktu itu, Senu Abdul Rahmandan kemudiannya dinakikan pangkat menjadi Pengarah Muzik Filem Negara Malaysia memandangkan kemahirannya dalam bidang seni muzik. Sepanjang perkhidmatannya di Filem Negara Malaysia hinggalah beliau bersara pada tahun 1975, Saiful telah menggubah dan menyusun banyak lagu patriotik termasuk Malaysia Berjaya, Dewan Bahasa dan Pustaka serta Senjakala. Lain-lain lagu terkenal ciptaan Saiful adalah Dewi Manja, Surat Tak Bernama, Kenangan Masa dan Fajar Harapan. Beliau juga banyak terlibat dalam penciptaan lagu terbitan filem-filem terbitan N.V. Perfini, Golden Arrow dan Bintang Surabaya. Beliau meninggal dunia di Tokyo pada 5 Disember 1976.

YUSOFF B

Yusoff Bin Blugok atau Yusoff B dilahirkan kepada pasangan ibu bapa yang berasal dari Sulawesi dan menetap di Singapura pada awal tahun 1990an. Beliau adalah adik kepada Rahman B, ayah penyanyi popular Alina Rahman. Sejak kecil Yusoff tertarik dengan bidang muzik dan seterusnya menjadi seorang pemuzik yang serba boleh. Beliau boleh bermain saksofon, mandolin, trompet, serunai dan violin serta dengan mudah mendapat kerja di mana-mana kelab malam yang terkenal di Singapura.

Yusoff mula cuba mengubah lagu menjelang Pendudukan Jepun dan kemudiannya ditawarkan bekerja dengan Malay Film Production (MFP) Studio Orchestra milik Shaw Brothers pada tahun 1948. Di MFP, rakan sekerja Yusoff termasuklah penggubah muzik terkenal seperti Osman Ahmad dan Ahmad Wan Yet, yang dikatakan banyak mempengaruhi karya-karya beliau. Lagu-lagu karyanya yang masih dinyanyi dan dirakamkan termasuklah “Suka Sama Suka’, ‘Nona Zaman Sekarang’, dan lagu hari raya sepanjang zaman, ‘Nasib Miskin Kaya’. Perkembangan filem Hindi dan unsur-unsur filem Hindi dalam filem Melayu sekitar tahun 50an banyak mempengaruhi Yusoff yang kemudiannya menubuhkan kugiran Hindi bersama Wahid Satay dan Johari Salleh yang dipanggil Chandra Raat (Malam Terang Bulan).

Sebagai seorang penggubah dan penyusun muzik, Yusoff amat tekun dan teliti. Beliau hanya akan memulakan gubahannya setelah membaca skrip dan mendalami jalan cerita dan mesej filem. Beliau sangat teliti dalam menyusun muzik bagi gubahannya dan dalam memilih artis untuk menyanyikan lagunya.

Yusoff B juga merupakn seorang guru yang mejadi rebutan para pemuzik baru di Singapura misalnya penggubah / pemimpin orksetra Johari Salleh dan pelakon / penyanyi Aziz Jaafar. Johari Salleh menanggap beliau seorang yang berani mencuba sesuatu yang baru dan komited dalam memperkayakan perkembangan muzik Melayu melalui penggunaannya dalam filem.

Anak murid Yusoff B mengangapnya sebagai orang yang bertanggungjawab membangunkan lagu dan muzik Melayu zaman mereka melalui orkestra MFP. Artis popular tahun 50an, termasuk P. Ramlee dan Saloma turut merakamkan banyak lagu malar Yusoff B. Karya klasiknya termasuklah ‘Pahlawanku’, ‘Semarak Hati (dalam Juwitaku)’, ‘Senyum Tak Berbalas’, ‘Tari Tualang Tiga’ (dalam filem Sumpahan Orang Minyak) dan ‘Wanita dan Teruna’ (dalam filem Iman). Zaman kegimilangan filem Melayu mula pudar pada tahun 1968 dan secara kebetulan Yusoff meninggal dunia pada tahun yang sama.

OSMAN AHMAD

Salah seorang penggubah lagu yang sering dikaitkan dengan era emas filem Melayu yang dihasilkan oleh Shaw Brothers adalah Osman Ahmad. Sebagai pengarah muzik Malay Film Production (MPF) Studio Orchestra, Osman Ahmad telah menulis skor dan lagu untuk hampir 40 buah filem, dan antara yang terkenal adalah Lela Manja.

Berasal dari golongan yang kurang berada di Arab Street, alat-alat muzik awal yang dimiliki beliau merupakan serunai buluh dan gitar kadbod yang dibuat sendiri.
Kemudiannya sebagai seorang bapa muda, Osman seringkali memegang dua pekerjaan – sebagai pembaca meter dengan Majlis Perbandaran di siang hari dan sebagai pemuzik di waktu malam. Sebagai ahli Royal Star Opera, beliau banyak membuat persembahan di bandar-bandar besar. Pada masa itu juga beliau telah menubuhkan kumpulan bangsawannya sendiri, Madam Bangsawan. Namun begitu kumpulan tersebut terpaksa dibubarkan kerana gagal mendapat keahlian yang secukupnya.

Selepas pendudukan Jepun (1942 – 1945), opera bangsawan diganti dengan industri perfileman yang kian berkembang pesat dan Osman diminta untuk menyertai MFP Studios sewaktu indusrtri filem Melayu mula mendapat sambutan. Daripada hanya sebagai seorang pemuzik, beliau belajar menggubah lagu sehingga terpilih menjadi ketua orkestra MFP. Beliau menggubah lebih daripada 40 buah lagu tema untuk filem termasuk filem klasik Lela Manja. Kebanyakan lagu gubahan beliau dinyanyikan oleh penyanyi popular ketika itu seperti Nona Asiah, Julia Lina dan A. Rahman (ayah kepada R. Ismail), sementara proses rakaman dijalankan di His Master’s Voice di MacDonald House, yang kemudiannya dikenali sebagai EMI Studio. Di sini, beliau berganding bahu dengan para penggubah MFP seperti Yusoff B, Ahmad Jaafar, dan P. Ramlee. Antara lagu gubahan beliau ialah Berhati Lara, Gadis Teruna, Hati Gelisah dan Dayung Sampan (semuanya dalam filem Aloha pada tahun 1950), Juwitaku Sayang, dalam filem Pembalasan, Malamku Bermimpi, dan Seri Dewi Malam.

Adalah dipercayai Osman Ahmad telah menggubah ratusan lagu disepanjang hayatnya. Namun hanya 36 lagu di bawah nama beliau. Lagu-lagu Osman Ahmad seperti “Pengantin Bersanding” dan “Kasih Ibu” telah diguna dalam buku teks “Rakyat Yang Baik”, sementara banyak lagi yang dirakamkan di bawah label HMV (His Master’s Voice). Sungguh pun zaman mudanya susah, Osman Ahmad telah berjaya mencapai kemuncak kerjayanya berkat keazaman yang kuat. Beliau meninggal dunia pada 30 November 1964.

ZUBIR SAID

Dilahirkan pada 22 Julai 1907 di daerah Minangkabau di Sumatera. Anak sulung daripada enam adik-beradik adalah anak kepada penghulu Mohamad Said Bin Sanang.
Zubir Said atau Pak Zubir berminat terhadap bidang muzik sejak muda lagi. Ibu beliau merupakan isteri pertama yang meninggal ketika Zubir baru berusia tujuh tahun. Zubir mendapat pendidikan awal di sebuah sekolah Belanda dan lebih menunjukkan minat kepada bidang muzik berbanding subjek akademik lain, walaupun mendapat tentangan ayahnya. Namun Zubir tetap dengan minatnya dan mula belajar mengenai Solmisasi iaitu sistem muzik solfa yang menggunakan sistem not muzik bernombor daripada guru pengakapnya sementara rakan sekelasnya di sekolah rendah mengajarnya cara bermain dan membuat flut. Sejurus sebelum masuk ke sekolah menengah, beliau belajar bermain gitar dan gendang daripada rakan-rakan dalam persatuan keroncong. Namun begitu, bakat dan keinginan beliau ditentang hebat oleh ayahnya. Ayahnya mengharapkan Zubir dapat menggantikan tempatnya sebagai penghulu kampung, tetapi hampa apabila Zubir menjadi ahli kumpulan keroncong kampung mereka. Menyedari beliau tidak dapat memenuhi hasrat ayahnya, Zubir meninggalkan kampung halamannya bersama kumpulan keroncong tersebut dan mengikuti persembahan di seluruh Sumatera. Beliau kemudian diberitahu tentang Singapura oleh seorang kelasi dan mengambil keputusan untuk mencuba nasib sebagai seorang pemuzik di sana. Beliau kemudiannya menetap di Singapura.

Setibanya beliau di Singapura pada tahun 1930an, Zubir menjadi pemain biola dengan The City Opera, sebuah kumpulan Bangsawan yang masyhur. Pemain biola kumpulan tersebut yang sudah berumur meminjamkan Zubir biola dan mengajar Zubir membaca not muzik baluk. Memandangkan Zubir seorang pelajar yang teliti dan tekun, beliau dapat menyalin semua skor muzik yang pernah dimainkan dengan kumpulan tersebut dalam not bernombor dan not baluk pada masa yang singkat. Beliau akhirnya menjadi ketua pancaragam. Ketika Perang Dunia Kedua tercetus, Pak Zubir dan isteri yang berusia muda pulang ke Sumatera dan hanya kembali ke Singapura pada 1947. Tidak lama selepas itu, Pak Zubir menjadi pemimpin Orkestra Shaw Brothers’ Malay Film Production pada 1949, dan kemudiannya sebagai penggubah skor untuk filem Melayu di Cathay Keris Film Productions dari 1952 hingga 1964.

Sebagai penggubah yang penting dan disanjungi di zamannya, Pak Zubir dianggap oleh ramai orang sebagai penggubah jiwa Melayu yang sebenar. Beliau menggubah lagu bersifat tradisional, tetapi masih berunsur moden dan patriotik, diungkap dengan mesej sejarah dan erti kemelayuan. Wartawan A. Samad Ismail pernah berkata bahawa Pak Zubir dan rakan senimannya dari Minangkabau telah mengocakkan ombak kesedaran kebangsaan dalam dekad bersejarah 1950an.

Pengiktirafan bagi Pak Zubir tercapai apabila kerajaan Singapura mengarahkan beliau menggubah lagu kebangsaan, Majulah Singapura, dan beberapa lagi lagu-lagu rakyat yang bersifat patriotik, termasuklah Semoga Bahagia yang menjadi lagu tema bagi Hari Kanak-Kanak dan Pesta Remaja Singapaura. Pak Zubir juga telah diminta menggubah lagu kebangsaan Tanah Melayu yang baru sahaja mencapai kemerdekaan tetapi ini tidak terlaksana kerana ketidaksefahaman yang timbul di antara beliua dengan Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman.

Pak Zubir yang dianggap sebagai guru kepada ramai penggubah terkemuka di rantau ini, misalnya P. Ramlee dan Wandly Yazid, telah menerima banyak pujian dan anugerah daripada kerajaan dan badan-badan seni di Singapura. Namun beliau dikenali ramai sebagai seorang yang merendah diri dan tidak pernah megah dengan pencapaiannnya. Tidak diketahui bilangan sebenar lagu yang telah digubah oleh Pak Zubir setakat kematiannya pada tahun1987 namun ada yang menjangka bilangannya menjangkau 1,000 lagu, termasuk lagu-lagu terkenal seperti Sayang Disayang dan Telaga Biru.

JIMMY BOYLE

Seorang pemuzik Jazz Malaysia yang terkenal, James W. Boyle lahir pada tahun 1922 di Pulau Pinang dan menerima pengajian awal di St. Xavier’s Institution, Pulau Pinang dan serterunya di Raffles Collage, Singapura, di mana beliau kemudian menjadi tenaga pangajar dari tahun 1946.

Jimmy Boyle kemudian menjadi komposer dan penggubah muzik untuk Classical Saxophone Quartet of N.W. University Brass Ensemble. Hasil gubahan beliau telah dimainkan di seluruh dunia melalui rancangan radio BBC dan Voice of America, dan diberi pujian oleh pengkritik Jazz terkenal seperti Jerry Muchigan dan pemuzik Jazz antarabangsa saperti Charles Lloyd dan Jack Teagarden.

Saat yang paling membangggakan bagi Jimmy Boyle tiba apabila lagu ciptaan beliau dipilih mengiringi pengibaran bendera Malaysia buat pertama kali pada 31 Ogos 1957, semasa pengistiharan kemerdekaan Malaysia, memandangkan lagu ‘Negara Ku’ masih dalam persiapan. Beliau juga menulis lagu jambori Malaysia yang pertama, Kemegahan Nagara Ku, yang telah dimainkan pada pengishtiharan Malaysia pada tahun 1963.

Di antara gubahan lagu-lagunya yang terkenal adalah Putera Puteri, Ingat Ingat, Jauh Jauh, Sungai Pahang, Rayuan Mesra, Bunga Negara dan Chendering. Berbangga sebagai rakyat Malaysia, beliau telah berusaha melahirkan perasaan jiwa bangsa dan negaranya melalui karyanya sehingga beliau meninggal dunia pada tahun 1971, ketika berusia 49 tahun.

P. RAMLEE

P. Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh lahir di Pulau Pinang pada 22 Mac 1929. Beliau yang merupakan pelajar yang serdahana di Francis Light School dan Penang Free School, menyerlah sebagai seorang pemuzik dan penyanyi di zaman persekolahannya. Menggunakan nama pentas P. Ramlee, beliau menduduki tempat tiga teratas dalam pertandingan menyanyi Radio Pulau Pinang bagi tiga tahun berturut-turutsejak 1945, dan akhirnya muncul juara pada tahun 1947.

Hanya pada tahun 1948 bakat P. Ramlee dicungkil oleh B.S. Rajihans, seorang pengarah filem dengan Shaw Brothers yang amat kagum dengan persembahan P. Ramlee yang telah mendendangkan lagu gubahannya Azizah di sebuah pesta di Bukit Mertajam. P. Ramlee ditwarakan kerja sebagai penyanyi latar di Malay Film Production Studios, Jalan Ampas dan ini menandakan permulaan karier gemilang dalam industri perfileman bagi penggubah ini.

Sebagai seorang pelakon P. Ramlee telah muncul dalam lebih 60 buah filem dan mengarah hampir 40 buah filem yang kemudiannya menjadi filem Melayu klasik. Ini termasuklah Penarek Becha, Pendekar Bujang Lapok, Ibu Mertuaku dan Madu Tiga.

Sebagai seorang penggubah, P. Ramlee dipercayai telah menggubah lebih 250 buah lagu , di mana lebih 60 lagunya dianggap lagu malar. Beliau cepat menyerap dan menyesuaikan pelbagai gaya muzik Barat untuk memenuhi citarasa pendengar muzik Melayu yang lebih konservatif. P. Ramlee telah memberi nafas baru kepada muzik Melayu dan juga dari segi peralatan muzik yang digunakan. Pihak Pihak-pihak yang telah mempengaruhi beliau termasuklah Zubir Said, Osman Ahmad dan Yusof B sementara gubahanya sendiri berkisar antara muzik bersifat tradisional dan moden.

Antara gubahannya yang paling terkenal adalah Getaran Jiwa daripada filem Antara Dua Darjat. Lagu tersebut menarik perhatian Lobo, penyanyi country berbangsa Amerika, yang telah mengeluarkan versi Bahasa Inggeris lagu itu. Ada juga lagu-lagu beliau yang telah dirakam dalam Bahasa Jepun oleh Koko Shimada.

Seorang bintang yang mempunyai bakat serba boleh yang mungkin tiada tandingannya sehingga kini – beliau merupakan artis pertama yang dianugerahkan pingat Ahli Mangku Negara oleh Yang DiPertuan Agong pada tahun 1962. P. Ramlee seorang pelakon, penyanyi, pelawak, penggubah lagu, penulis skrip dan pengarah filem lagenda telah meninggal dunia pada tahun 1973.

DOL BAHRIM

Haji Abdullah Bin Bahrim, atau lebih mesra dengan panggilan Dol Bahrim, dilahirkan pada 4 Mei 1971 di Kampung Limbungan, Melaka dan telah menerima pendidikan di Sekolah Inggeris Tengkera dan High School di Bukit St. Paul, Melaka. Dol Bahrim memulakan zaman pekerjaannya sebagai seorang Operator “Wireless” dengan Angkatan Laut British. Ketika Jepun menduduki Tanah Melayu, beliau telah dipilih menjadi juruhebah Radio Jepun, Nippon Hoso Kyokai, memandangkan pengalaman beliau sewaktu berkhidmat dengan pihak British. Di sini Dol menjadi juruhebah yang pertama sekali yang menyampaikan propaganda Jepun melalui radio. Dol terus berkhidmat dalam bidang radio selepas Jepun meninggalkan Tanah Melayu. Beliau bekerja dengan Radio Malaya (Malaysia) dari tahun 1944 hingga beliau bersara dari Jabatan Penyiaran Malaysia pada 1972. Semasa beliau berkhidmat dengan Jabatan Penyiaran, Dol telah diberi peluang untuk mengikuti kursus dengan BBC London pada 1965. Sebagai seorang penulis lirik, Dol telah banyak menulis lagu-lagu terkenal Jimmy Boyle seperti ‘Putera Puteri’, ‘Kemegahan Negaraku’, ‘Idaman Kalbu’ dan ‘Sang Bayu’. Dol pernah menceritakan pengalamannya dengan komposer terkenal tersebut, di mana Jimmy Boyle sering memainkan lagu –lagu yang beru digubahnya melalui telefon, kadang-kadang di tengah malam, untuk memujuk Dol menulis liriknya. Dalam menulis lagu, Dol lebih gemar senikata bercorak patriotik, memandangkan sentimen masyarakat pada waktu itu menunjukkan kesedaran politik yang lebih tinggi dan semangat cintakan tanahair yang berkobar-kobar. Beliau telah kembali ke Rahmatullah pada 3 November 2002, ketika 85 tahun.

DATO’ AHMAD MERICAN.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa sumbangan Dato’ Ahmad Merican kepada bidang media elektronik dan industri muzik Malaysia sepanjang kariernya terlalu banyak. Diberi gelaran “Grand Old Man of Television” oleh pihak media tempatan Ahmad Merican telah mempelopori pelbagai bidang dalam hidupnya. Pada tahun 1950an, beliau merupakan orang pertama diberi tanggungjawab merakamkan lagu kebangsaan Malaysia, pembentuk konsep dan pentadbir Orkestra Malaya, serta mengusaha yang memulakan siri muzik popular ‘Bintang RTM’, ‘Pertandingan Mencipta Lagu’ dan ‘Malam Irama Malaysia’, yang mampu bertahan sebagai rancangan ‘hit’ selama beberapa tahun. Ahmad juga pelajar Malaysia pertama melanjutkan pelajaran ke Berklee School of Music di Boston, Amerika Syarikat. Walaupun beliau adaah seorang pemain gitar yang berkebolehan, beliau lebih cenderung kepada bidang produksi muzik dan kemudiannya memilih kerjaya di sebalik tabir. Seterusnya pada 1960an, Ahmad dipilih sebagai salah seorang daripada enam penerbit perintis yang dipertanggungjawab untuk memperkenalkan media elektronik terbaru pada masa itu, iaitu televisyen, kepada para penonton di Malaysia. Pada masa ini, beliau telah melancarkan siri muzik seperti ‘Bakat TV’ , ’Juara Kugiran’ dan ‘Pesta Dendang Rakyat’ dikaca TV. Setelah meninggalkan RTM Ahmad terus memainkan peranan aktif dalam perkembangan televisyen Malaysia. Di antaranya beliau telah diberi peranan utama dalam penubuhan TV3, rangkaian TV komersial Malaysia yang pertama dan kemudiannya bertugas sebagai Naib Presiden operasi NTV7 pada dua tahun permulaannya. Buat masa ini, Ahmad Merican bertugas sebagai ahli lembaga Kolej Muzik Antarabangsa (International College of Music) dan juga ahli panel penasihat Akademi Seni Kebangsaan.

RAMLI M.S.

Ramli M.S. mempunyai 26 tahun pengalaman profesional dalam industri muzik. Beliau telah melibatkan diri dalam usaha untuk meningkatkan mutu artis tempatan dan luar negara serta mencipta lagu. Beliau mempunyai kebolehan membaca muzik secara langsung dan berupaya menyusun lagu dalam bentuk pop, pancaragam besar dan orkestra.

Dalam masa 4 tahun pertama kerjayanya, beliau berkecimpung di dalam permainan muzik dalam keadaan-keadaan yang tak terfikir oleh kita dari kelab-kelab malam, Loung Jepun Kelab, kelab dangdut, Disko dan kelab-kelab pertunjukan. Pengalaman ini adalah satu yang sangat berharga dalam mempelajari berbagai cara persembahan dan penyusunan lagu.

Beliau mula membuat persembahan semasa masih bersama kumpulan Fantasi dari Singapura yang sudah terkenal di antara banyak kelab pada penghujung 1970. Bersama pancaragam tersebut beliau berpeluang membuat persembahan bukan sahaja di Singapura malahan juga Hong Kong dan Taiwan. Selepas pancaragam tersebut menamatkan persembahan di Taiwan, Ramli terus menetap bertujuan menimba lebih banyak pengalaman. Setelah mempunyai pengetahuan membaca muzik beliau berjaya dalam mendapatkan tempat di dalam sebuah pancaragam pengiring artis-artis ternama di Taiwan seperti Fong Fei Fei, Kao Ling Fong, dan Lee Ven Chen. Beliau terus berada di Taiwan selama 2 tahun untuk meningkatkan pengetahuan muziknya.

Pengllibatan Ramli dalam kerja-kerja dalam studio bermula pada 1978. Disebabkan terlalu sibuk dengan kerjayanya beliau terpaksa menolak tawaran biasiswa dari sebuah kolej unggul, Berklee Collage of Music. Semenjak itu beliau terlibat dalam mengeluarkan artis-artis Melayu dan Cina beliau telah mengadakan sesi sebanyak 2,000 buah lagu (bass, gitar, keyboard, dan accordian) dan telah terlibat dalam pengeluaran sekurang-kurangnya 250 buah album.

Pengiktirafan ke atas bakat beliau ini dapat dilihat dalam bilangan artis yang telah beliau hasilkan, uruskan sesikan atau dengan cara mengarah muzik. Sejumlah sekurang-kurangnya 90% daripada artis tempatan termasuk diantaranya Anita Sawarak, Hetty Koes Endang, Sudirman, Awie, Ning Baizura, Ziana Zain, Slam, M. Nasir, dan ramai lagi.

Beliau juga adalah pengasas dan pengarah muzik kepada Rockafella, sebuah pancaragam tempatan yang terkenal yang terdiri dari pemain-pemain top negara yang telah mengadakan persembahan di Hard Rock Café. Kesohoran pancaragam tersebut telah menghasilkan jualan bulanan tertinggi untuk sesebuah Hard Rock Café di Asia Tenggara.

Dari segi pencapaian dalam industri muzik beliau pernah memenangi Best Musical Arrangemant untuk sebuah lagu dalam Anugerah Industri Muzik 1999 (AIM ’99) dan dicalonkan untuk kategori yang sama di dalam Anugerah Industri Muzik 2000 (AIM 2000).

Di dalam dunia muzik tempatan, Ramli telah berusaha sendiri dalam memperkenalkan tarian langsung dalam acara pop dan rock seawal 1984. Dalam hal ini beliau telah dikenali oleh ramai artis top seperti Jacky Cheung dan Ronald Cheng dari Hong Kong. Beliau juga pernah bekerja bersama Orkestra Filharmonik Malaysia, Orkestra RTM, Orkestra DBKL, Orkestra Filharmonik Shanghai, Orkestra Simfoni Singapura dan Orkestra Simfoni Osaka.

Semasa persembahan Tan Sri Dato’ S.M. Salim bersama Orkestra Filharmonik Malaysia di Dewan Philharmonic Petronas pada 2001, Ramli adalah pengarah muzik, konduktor, dan penyusun untuk acara tersebut.

Bakat dan pengetahuan muzik beliau yang berbeza telah meletaknya dipersada industri muzik tanahair.

DR TAZUL IZAN TAJUDIN

Dr Tazul mula bermain gitar ketika berusia 15 tahun dan menggubah lagu apabila usianya menjangkau 24 tahun. Beliau berkelulusan dari institusi pengajian tinggi bermula dari dalam negeri (UiTM) hinggalah melanjutkan pelajarannya ke USA dan UK (Carnegie Mellon University dan Universiti of Sussex), beliau mendapat tunjuk ajar dari guru-guru muzik seperti Leonardo Balada, Juan Pablo Izquierd, Martin Butler, Jonathan Harvey, Micheal Finnissy, dan Franco Donatoni. Beliau juga turut mendapat bimbingan daripada Brian Ferneyhough dan Lannis Xenakis. Tashio Hosokawa juga turut mengundang beliau ke Takefu International Music festival 2003 di Jepun. Dr Tazul memperolehi berbagai hadiah, anugerah dan biaya daripada kerajaan Malaysia, UiTM, Malaysia Book Of Records, Omec dan Anugerah berprestij Takemitsu 2002. Beliau juga berjaya ke peringkat akhir di pertandiangan di Oslo dan London iaitu Edvard Greig Composition Competition 2000 dan Derek Shiel’s Sound Sculpture Competition Competiotion 2001. Namanya terpilih dalam senarai pendek komposer The Society for Promotion of New Music (SPNM) di UK dari 2001 – 2004. Pada 2003 – 2004, beliau menyumbang bakti di persembahan-persembahan oleh Koir Kebangsaan dan Orkestra Simfoni Kebagsaan,Malaysia Phiharmonic Orchestra dan tidak ketinggalan Ensemble Expose. Ciptaan beliau didendangkan oleh Tokyo Philharmonic Orchestra, Carnegie Philharmonic Orchestra, Carnegie Contemporary Ensemble, IXION Ensemble, Koir Kebangsaan Malaysia (persembahan di USA, UK, Malaysia, Jepun, Singapura, Itali, dan di siaran NHK Jepun). Bakat menggubah lagu yang beliau milliki telah menghasilkan beberapa gubahan orkestra, korus, chamber ensembles dan soloist. Beliau memimpin persembahan lagu-lagunya sendiri di tiga tempat ternama. Kini beliau merupakan seorang komposer bebas dan menetap di London.

RUSLAN IMAM

Ruslan Imam, satu nama yang cukup dikenali dalam industri muzik Malaysia, seperti abangnya juga, Hanafie Imam dan adiknya Ramlan Imam – 3 beradik yang sememangnya sinonim dalam industri muzik negara.

Anak kelahiran Kuala Lumpur ini pernah berkhidmat sebagai Pemuzik RTM selama 5 tahun (1980 – 1985) dan telah memimpin Okestra RTM selaku Konduktor pada tahun 1989 – 1993. Bakat serta kebolehannya telah menarik minat Unit Persembahan Kesenian dan Kebudayaan PETRONAS untuk melamar beliau sebagai Pengarah Muzik pada tahun 2000 – 2002.

Pengalaman beliau dalam bidang muzik yang cukup diminati ini turut dikongsi bersama
apabila beliau dilantik sebagai Pensyarah untuk kursus Electric Music & Upright Bass Tenor Advice for Concert (Composition & Arranger) di Akademi Seni Kebangsaan pada tahun 2003.

Sepanjang penglbatan Ruslan dalam bidang muzik, beliau pernah diundang sebagai Konduktor Jemputan oleh Okestra Perbadanan Penyiaran Singapura (SBC), Jakarta BigBand Orchestra, Manila Pop Orchestra, Bangkok Broadcasting Orchestra, Surabaya Pop Orchestra dan Orkestra Radio Televisyen Brunei (RTB).

Kini, Ruslan terus aktif dalam memperjuangkan seni muzik ciptaan dan sentuhannya sebagai Penerbit, Komposer, dan Penyusun Lagu untuk artis-artis tempatan, RTM dan beberapa syarikat rakaman di Malaysia.
HANAFIE IMAM
Hanafie holds a Bachelor of Music in Jazz Composition and Arranging from Berklee Collage of Music, Boston, USA Master of Music in Music Education & Performance from University of Miami, Florida, USA and now is working his PhD at the University Malaya. Hanafie is currently a professor at the Human Ecology Faculty in UPM and was previously the Head of the Music Department at both UiTM Shah Alam and National Arts Academy, UiTM and The International Collage of Music. Hanafie has directed the Sheila On 7 Concert at the Shah Alam Stadium (2001), Hanafie and Picantes Jazz Concert at the Sunrise Jazz Festival Bukit Kiara (2001), and was the music director for the theatre Keris Sang Puteri which was staged in conjunction with the launching of Istana Budaya.
www.izal-song.blogspot.com How to use chord progression in popular song http://www.komposer-muzik.blogspot.com/ Biodata komposer muzik Malaysia dulu dan kini http://www.industrimuzik.blogspot.com/ Senario industri muzik Malaysia dari segi Ekonomi pada 2005.
SUHAIMI MOHD ZAIN (PAK NGAH)
Suhaimi Mohd Zain, or also known as Pak Ngah is a well-known composer of traditional music throughout Malaysia. Born in Kuala Lumpur in 1958, Pak Ngah has been involved in music since his early days at school. His talent in music was recognized and he was offered to be a full time musician at the Kompleks Budaya Negara (KBN) in 1977. Through KBN, he educated himself through music seminars and courses conducted both inside and outside of Malaysia until his decided to become independently involved in the music industry music with his own company. He started to composed songs for theatre ever since he was in KBN. Theatre productions which feature him as a music director include Malam Ini Penyu Menangis, Cindai, Tikar Mengkuang Seri Tegak Berlima, Rubiah and Muzikal Lantai T. Pinkie at Istana Budaya (2006).
NARAWI HAJI RASHIDI
Narawi is Head of Department at the Heritage Recourse Centre in the Sarawak Cultural Village where he is responsible for the preservation of cultural activities as well as heading the research program on arts and culture, organizing events and cultural festival, conducting the music classes and dancing workshops. His work as a Technical Producer have led him to be involved in the productions Rainforest World Music Festival since 1998 until 2001, Sarawak Ethnic Festival (Gawai Tourism Night) since 1996 until 2002, Sarawak Cultural Troupe to Citrawarna 2002, Sarawak Cultural Troupe to LIMA Langkawi 1999, producer for Tuku’ Kame’ – Rhythm of Rainforest 1999 and Gadang 2001, Valiha – Sape (Madagascar & Sarawak Music) Rentak Serumpun (Traditional Dance Music). Narawi lead the Tuku’ Kame’ and participated at the MTV Band Alert 1999 where they walk away with Grand Prix Award & MTV Breakthrough Award. Narawai is also the Music Facilitator for the music and dance courses at the National Arts Academy for the Lecturers of Malaysian Teachers Collage. Among the local and international performances he has been involved include the Warana Festival Australia 1986, ASEAN Folklore Festival Thailand 1988, Victor Harbour Folklore Festival Australia 1998, Volvo World Music Festival KL 2001, NATAS Singapore 1998 – 2000, LIFA Langkawi 2002 and Japan Music Festival 2003.
ABDUL FATAH KARIM, AMN
Abdul Fatah Karim was a pioneering force in the development of Malaysia’s symphony orchestra curriculum. He was responsible for the formulation of Ministry of Culture, Youth and Sports music programmed and played an active role as a violin tutor to the earliest participants of these government initiatives.

Born in Kota Bahru Kelantan, on 10 February 1935, Abdul Fatah began his music studies in the violin under the tutelage of the late Abdullah Bohari. Furthering his music education abroad to the Royal Academy of Music in London, Abdul Fatah continued to study violin, as well as harmony and music conducting from 1967 to 1973.

Upon his return to Malaysia, Abdul Fatah served as a music lecturer at the Sultan Idris Teachers Collage, Perak from 1973, and was then posted to Ministry of Culture, Youth and Sports as a Director of Music in 1978.

While at the ministry, Abdul Fatah initiated numerous music projects, such as the National Music Camp, the ASEAN Youth Music Workshop, where he was appointed camp director and guest conductor at the inaugural workshop, and the World Youth Music Camp. Following a course on youth orchestras in the UK, Abdul Fatah set up the Orkestra Simfoni Muda in 1982 to nurture and groom the young music talents for the future Orkestra Simfoni Kebangsaan.

In recognition of his extensive contributions in the field of music, Abdul Fatah was awarded the Australian Cultural Award in 1977 and 1981, the ASEAN (Cultural Communication – literary Work) in 1990, and the Ahli Mangku Negara (AMN) by His Majesty The Yang Dipertuan Agong.
TAN CHONG YEW
“A musician noted for writing music with Malaysian touched for orchestra. Also known for re-arranging local songs for chamber group”.

Born in 1931 in Kuala Lumpur and received his education at the Chong Hwa High School Setapak (now Jalan Ipoh). His interest in music started at age 14 and received his Grade VIII (Royal School of Music) with distinction in four years and L.R.S.M. one year later. He was awarded a three year scholarship to study at Royal Academy of Music, London, majoring in piano performance and composition.

When he returned home 1956, Malaya was in high spirits with the prospects of independence. The desire to create our own national music stirred in him. Film Negara made him Director of Music in 1957.

In 1963 he became a pianist/arranger of Radio Orchestra, a post he held for the next 25 years. His maon focus was to score, notate and record strings ensemble music for “Muzika”, a weekly television series. Among his favourite compositions for orchestra are “Sejak Irama Kadazan” based on Sabahan ethnic music, “Harmony No. 1” with themes for Malay, Chinese and Indian characteristics by Ariff Ahmad, Mahkota Cinta for Soprano and Orchestra with verse Usman Awang.

Since his retirement he keeps himself busy by performing string music for various occasions.
KHAIRIL JOHARI JOHAR
The name needs no introduction to the music lovers in Malaysia. Khairil is a composer, arranger, producer, lyricist and a musician great caliber. Obtained a Bachelor of Music (professional Music) from Berkley Collage of Music, Boston, Mass, USA and a Master of Music (Jazz Studies) in the New England Conservatory. He served as a cultural officer at the Culture Center of University Malaya from 1985 – 1987 as a lecturer in the Music Department of University Teknologi MARA from 1990. he has won numerous prize for his competitions such as Patriotic Song Contest 1984 and most recently, at the composition for Sayembara Puisi III Kebangsaan 2001 with Pelangi.

His songs have been by the leading Malaysian entertainers such as Sharifah Aini, the late Sudirman Haji Arshad, and DJ Dave. He has also given the honour to write the theme songs for His Royal Highness of Negeri Sembilan entitiled Payung Mahkota, Seri Diraja for His Royal Highness of Selangor and others.
ROSLI MD. KASA (ROSLI SELASEH)
Rosli was born in Perlis Indera Kayangan and had his early education at Kangar Vocational School. He has worked as a musician at the Department of Information, Ministry of Information Malaysia. He now directs his own company R.S. Global Music Entertainment Sdn. Bhd.

He is profilic producer, songwriter, and lyricist for a number of local artistes. Among the songs that he had produced are Cindai for Siti Nurhaliza’s album, Sahmura, Ngajat Tampi for Noraniza Idris’s album Bekaba, Bukan Lupa TApi TAk Ingat – Safura, Untuk Apa – Aishah and Mohon Diri – Shima. Some of the songs he composed had been featured in Juara LAgu produced by TV3.

He was the music conductor for Performing Arts Department, and in a joint performance between Petronas and TV3 at the Dataran Merdeka for the 1998 Merdeka Celebration.

23250 Bukit Kepong Tragedy is his first involvement in the local theatre scene.
PAK LOMAK
Haji Mus Bin Yusof or better known as “Pak Lomak” was an important figure in the evolution and growth of the ghazal music of Johor. Author of authoritative guide on ghazal music of Johor, “Panduan Ghazal Melayu”, Pak Lomak was awarded the honorific title of ‘Pendeta Ghazal Johor’ (Johore Ghazal Scholar) in recognition of his knowledge and expertise on the subject of Johorean Family.

Pak Lomak was the son of the late Tuan Haji Yusoff and grandson of Dato’ Mohd Salleh Bin Perang (the Dato’ Bentara Luar Johor), the latter being the founder of Batu Pahat and Muar in Johor. While serving as colonel in the military corps, ‘Timbalan Setia Johor’ (JMF), Pak Lomak was particularly in develope and expanding ghazal music as an art form. Many of his ghazal compositions, particularly those written from 1923 to 1924 while serving in Mersing, remain popular until today.
Pak Lomak’s passion and enthusiasm for the advancement and promotion of ghazal was evident right up until his collapse and death while performing a ghazal demonstration to an American delegation conducting research on Malaya cultural art forms in Johor Bahru on 27 June 1960. in recognition of his achievements and contribution to ghazal, the state government initiated a national level competition for the ghazal music of Johor, known as “Pertandingan Ghazal Johor” in 1988, awarding the coveted title “Piala Pak Lomak” (Pak Lomak Trophy) annually to those deemed worthy recipients.
AHMAD MURIZ CHE ROS
Born in 1969, Ahmad Muriz hails from Penang, where he spent his formative years in the school’s military band and later with the Penang State Youth Symphonic Band. At University Technology MARA (UiTM) where he was enrolled in an undergraduate music programme, Ahmad Muriz experimented with many genre of music. While at UiTM, Muriz lead the ‘Fusion Quinter’, Grand Prix winner of the Yamaha Band Explosion 1989, and established ‘Tamingsari’, a traditional ensemble which finally evolved into a jazz fusion group that performed to rave reviews from local and foreign media at the KL International Jazz Festival in 1993.

After graduating, Muriz began his professional career with Petronas Performing Arts Department, where he both performed as a musician and collaborated in the development of new composition of several dance drama project based on old Malay literature. This inspired him to write his own compositions, one of which won him the top prize of the Formula Malaysia song competition.

Muriz later pursued a major Film Score at the Berklee Collage of Music from January 2000, where one of his major works complemented a documentary project entited ‘Baraka’, which featured a fusion of eastern and western elements. Muriz then furthered his study at the Boston Coservatory, attending a Master of Arts(M.A.) course majoring in composition under guidance of Andy Vores, the composition faculty Chairman. Recently Muriz,s competition was selected for the Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) composers’ forum, at which his composition had been performed in 2004.
ACHMAD C. B
Achmad Awab Aziz, or as Achmad C. B as he is popularly known, was born on 20 August 1914 in Medan, Sumatera. At the age of five, Achmad followed his father to Singapore then later to Dungun, Terengganu. Even from an early age, Achmad showed a keen interst in singing and was greatly influenced in this area by his uncle, Said Tripoli, a ‘Bangsawan’ exponent.

Politically active at a young age, Achmad was a member of various Indonesian political parties including Gerakan Rakyat Indonesia (GERINDO), where he was tasked with leading cultural section. Here Achmad his talents to further the party’s anticolonial propaganda and sought to inject the spirit of nationalism through his songs and other stage works.

In 1935, Achmad launced his career as a singer and made his first recording with HMV (His Master’s Voice) in 1936 in Singapore. Thereafter Achmad tagged the initial “C.B.” to his name, which is shortfor “Cas Bara” (short fuse), a nickname given to him by by his contemporaries in keeping with his passionate nationalistic outlook. Achmad’s other involvement included a theater group, Seri Pentas Rayuan Asmara, which toured many partsof Sumatera and the Weat Coast of Peninsular Malaysia and Singapore, before and after Japanese Occupation.
He was also champion of the annual ‘keroncong’ competition in Singapore, winning the title for three consecutive years from 1939. Although known extensively as a singer and composer of many famous songs like Bangun Anakkuand Melayu Raya, Achmad C.B also composed love songs, such as the Famous Bulan Mengambang and children tunes, such as Belalang and Kupu-kupu. Other well-love songs he composed are Enjit-enjit Semut, Belo-Belo, Rentak 106, Cincin Belah Rotan and 31 Ogos.
AHMAD JAAFAR
A Singaporean composer, arranger and musician, Ahmad Jaafar was born on 30 Ogos 1919 in Binjai, North Sumatera.his interest in music began early, when at the age of six he began to learn to play the drums and later playing in the cinema hall bands that accompanied the silent films.

Ahmad’s first formal music traning did not however, begin until later when he learned the violin under the tutelage of his uncle. Then, at the age of 15, Ahmad used this newfound skil to join a band under the patronage of the Sultan Langkat at the time, where he received further music guidance from the band lesder, Mohamed Darus Omar. In 1938, Ahmad was made a band member of the Ducth Symphony, White Society, based in Medan, where this time his instrument was the clarinet. When World War II broke, Ahmad formed a theatre group touring Sumatera and was made to perform theatre shows to further the Japanese propaganda. The end of the war meant a search for a new livehood, which brunght Ahmad and his wife, Sutinah, to Singapore in 1946, playing at nightclubs, concerts, on radio as well as a sessionist for various recordings. Through composer Osman Ahmad, Ahmad Jaafar found work in the former Great World Cabaret, who founded a popular combo called Rayuan Kencana, was often featured on Radio Malaya and is widely remembered for his commitment to the former Radio Television Singapore (RTS), where he led the station’s orchestra for 15 years until his retirement in 1992.
Rising through the ranks at the Orkes Radio Singapura, Ahmad was made orchestra conductor in 1965, a position he held until his retirement in 1981.

Ahmad composed some of the best-loved songs of this era, such as Ibu, Selamat Hari Raya, Hujan Lebat and Tiada Berita. Although it is thought that Ahmad only composed about 80 songs, but his arrangements and orchestrations were numerous, including those for symphony orchestra that were peformed for Radio Malaysia’s “Malam Irama Malaysia” in the 1960s.

Ahmad has also been bestowed many honorary awards for his contributions, including the Singapore Administrative Star (Bronze) and Culture Medallion Award (Silver).
YUSOFF B
Yusoff Bin Blugok, or Yusoff B was born to parents from Sulawesi who settled in Singapore in the early 1900s. He is the younger brother of composer Rahman B, the father of popular 1950s singer, Alina Rahman. From a tender age, Yusoff was drawn to music and went on to become a versatile musician, playing the saxophone, mandolin, trumpet, flute, guitar and violin, and easily moving from gig to gig at some of the more popular nightclubs of Singapore.

From a mere fire bridget, Yusoff B rose to become one of the most creative and influential songs writer with many of his songs still sung and recorded by the present generation. These include “Suka Sama Suka” and the evergreen Hari Raya tune, “Nasib Miskin Kaya”.

It was just before the Japanese Occupation that Yusoff began to dabble in the music composition, and was then was offered a job with the Malay Film Production (MFP) Studio Orchestra, owned by the Shaw Brothers in 1948. At MFP, Yusoff ‘s were other well-known composers like Osman Ahmad and Ahmad Wan Yet, who were said to have influenced many of his compositions. Influenced by the development of Hindi movies and Hindi elements in Malay films in the 1950s, Yusoff formed a Hindi band called Chandra Raat (Moonlight Night) with comedian Wahid Satay and composer Johari Salleh.

As a composer and music arranger, Yusoff was diligent and meticulous, as he was known only to begin his composition after having read the script and fully understood the film’s story-line and underlying messages. He took utmost care in the music arrangement of his composition and his choice of artiste to perform his songs.

Yusoff B was also a much sought after as ateacher to the then fledging musicians of Singapore, such as composer/conductor Johari Salleh and actor/singer Aziz Jaafar. He has been described by Johari Salleh as a person who always explored new ideas and who was committed toward nourishing the growth of Malay music through films.
His other classics include, ‘Pahlawanku’, ‘Semarak Hati (from the film Juwitaku)’, ‘Senyum Tak Berbalas’, ‘Tari Tualang Tiga’ (from the film Sumpahan Orang Minyak) and ‘Wanita dan Teruna’ (from the film Iman). At the time of his death in 1968, the “Golden Age” of Malay film industry was just beginning to fade. His students saw Yusoff B as being responsible for nuturing the growth of Malay songs and music of their generation throngh the MFP Orchestra. The popular artites of the 50s and 60s, including P. Ramlee and Saloma also recorded many of Yusoff’s evergreens. Among the most famous compositions of Yusoff B, who died in 1968, is the popular Malay folk tune Nona Zaman Sekarang.
SAIFUL BAHRI
Born in Payakumbuh, West Sumateraon 19 September 1924, Saiful received his early education from the Meer Uitgebreid Lager Onderwijs (MULO) in Kayutaman, West Sumatera. While at MULO Saiful’s talent and interest music were particularly evident, where he formed his own band. Soon after he left for Jakarta to seek his fame and fortune, and landed the role of conductor orkes Studio Jakarta from 1950 to 1960.

In 1960, together with fellow artistes Titiek Puspa, Bing Slamet, Mochtar Embut dan Sam Saimun, Saiful toured Peninsular Malaysia, performing at various venues.Saiful’s trip to Malaysia left a lasting impression on him, inspiring him to compose the popular song Semalam Di Malaya, and later to make Malaysia his permanent home.

After takin up residence in Malaysia, Saiful was appointed Special Assistant to the information Minister at that time, Senu Abdul Rahman and then later promoted to Music director of Filem Negara Malaysia given his extensive musical expertise. Up until his retirement from Filem Nagara Malaysia in 1975, Saiful composed and arranged many patriotic pieces, such as Malaysia Berjaya, Malaysia Berjaya, Dewan Bahasa dan Pustaka and Senjakala. Other famous tunes composed by Saiful are Dewi Manja, Surat Tak Bernama, Kenangan Masa dan Fajar Harapan. Before his death in Tokyo on 5 December 1976, Saiful was also involved in scoring of many films produced by N.V. Perfini, Golden Arrow, and Bintang Surabaya.
ZUBIR SAID
Born on 22 July 1907 in the Minangkabau district of Sumatera, Zubir was the eldest son of a village headman, Mohamad Said Bin Sanang. Zubir Said or “Pak Zubir” took an early interest in music. His mother, the first wife, died when he was seven years old. Zubir attended a Dutch school but preferred music to academic studies despite his father’s strong objections toward his musical inclinations. Nevertheless Zubir learnt the Solmisasi – Solfa music system – the number notations system of music, from his scout teachear while a primary school classmate taught him how to play and make a flute. At middle (pre-scondary) school, he learnt playing the guitar and drums from students and the keroncong group. During his travel trouhghout Sumatera with this group, Pak Zubir heard of Singapore and its promise of a brighter future, where he was to later make his home.

Landing on the shores of Singapore in the 1930s, Pak Zubir first found work with the City Opera, a ‘Bangsawan’ troupe and later became the troupe’s bandleader. When World War II broke, Pak Zubir and his young bride returned to Sumatera, only return to Singapore in 1947. Soon after, Pak Zubir took up the post of orchestra conductor at Shaw Brothers’ Malay Film Production pada 1949, and later as score arrangerfor Malay films at Cathay Keris Film Productions dari 1952 hingga 1964.

An important and well-repected composer in his day, Pak Zubir was viewed by many as a composer with a true Malay soul, composing songs that were traditional, yet modern and patriotic, interwoven and historical messages and Malay truism. Journalist A. samad Ismail once said that Pak Zubir and his contemporaries from Minangkabau, awoke a wave of national consciousness in the historical times of the 1950s.

Recognition came when Singapore government tasked him with composing the country’s national anthem, Majulah Singapura, and many other patriotic folk songs, including Semoga Bahagia, the theme song song for Singapore’s Children’s Day Youth Festival. Pak Zubir was also asked to compose the national anthem for the newly independent Federated Malay States, which never materialized due to a disagreement between himself and Tunku Abdul Rahman, the first premier.

Mentor to some of the region’s most eminent composers such as P. Ramlee and Wandly Yazid, Pak Zubir receive numerous accolades and awards from the government and arts organizations in Singapore yet was widely known to be extremely humble an unaffected by his achievements. It is not known how many songs Pak Zubir composed until his death in 1987, but some estimate close to 1,000 songs, including the famous Sayang Disayang and Telaga Biru. He became the local pioneer in the writing of film scores. His work often reflected Western and Asian influences which when mixed with Malay melodies resulted in an electric blend that reflected the different moods required in the movies.
OSMAN AHMAD
One composer often associated with the golden era of Malay film produced by the Shaw Brothers is Osman Ahmad. As music director of Malay Film Production (MFP) Studio Orchestra, Osman penned film scores and songs for close to 40 films, among the most famous being Lela Manja.

Of humble origins from Arab Street his early musical instruments were a self-made bamboo flute and a cardboard guitar. Later as a young father, Osman often held two jobs – a regular job by day, and a musician by night. At this time he also established his own ‘bangsawan’ troupe, Madam Bangsawan, but soon after was forced to disband having failed to gather the requisite following. After the Japanese Occupation (1942 –1945), the ‘bangsawan’ opera was replaced by fast growing film industry. Osman was asked to join the MFP when Malay film industry mushroomed. Here he worked alongside MFP composers, such as Yusoff B., Ahmad Jaafar and P. Ramlee. From just a musician, this self-taught composer rose to become the leader of the MFP Orchestra. He produced theme songs for more than 40 movies, including the classic Lela Manja. Most of his song were sung by popular singers of the day such as Nona Asiah Julia Lina and A. Rahman (father of R. Ismail), while recordings made at His Master’s Voice at MacDonald House, which was later known as EMI Studio.
It is believed that Osman Ahmad composed hundred of songs in his lifetime, however, only 36 songs have been attributed to him thus far. His song such as Pengantin Bersanding and Kasih Ibu have been used in the curriculum textbook ‘Rakyat Yang Baik’, while many recorded under HMV (His Master’s Voice) label. Although his early life was hard, through sheer determination Osman Ahmad over came all odds to reach the pinnacle of his career. Some of his songs include Berhati Lara, Gadis Teruna, Hati Gelisah dan Dayung Sampan (all from the film Aloha in 1950), Juwitaku Sayang, from the film Pembalasan, Malamku Bermimpi, and Seri Dewi Malam. He died on 30 November 1964.
JIMMY BOYLE
James W. Boyle, a well-known Malaysian jazz musician, was born in 1922 in Penang and received his education at St. Xavier’s Institution, Penang and later the Raffles Collage, Singapore, where he also later taught from 1964.

Jimmy Boyle went on to become composer and arranger for the Classical Saxophone Quartet of N.W. University, USA and Kansas City University Brass Ensemble. His composition and piano playing were heard throughout the world via the BBC and Voice of America, receiving the highest of praise from top jazz critics like Jerry Muchigan and International jazz musician like Charles Lloyd and Jack Teagarden.

His proudest moment came on 31 August 1957, were the first Malaysian flag was raise to one of Jimmy’s tunes at Malaysia’s proclamation of independence, as the Negara Ku not ready yet. He was also composed the first Malaysian jamboree song, Kemegahan Negara Ku, which was played at the birth of Malaysia in 1963.

Among his notable compositions are Putera Puteri, Ingat Ingat, Jauh Jauh, Sungai Pahang, Rayuan Mesra, Bunga Negara and Chendering. Proud to be Malaysian, Jimmy Boyle sought to express the soul and spirit of his country and its people through his compositions, until his death in 1971 at the age of 49.
P. RAMLEE
P. Ramlee or Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh born in Pulau Pinang on 22 March 1929. A mediocre student of the Francis Light School and Penang Free School, P. Ramlee shone as a musician and singer in his school days. Using his stage name P. Ramlee, was placed in the top three of the Radio Pulau Pinang singing Competition for three consecutive years from 1945, finally emerging as the champion in 1947.

It was not until 1948 that P. Ramlee’s talent was discovered by B. S. Rajihans, a film director for Shaw Brothers who was impressed by P. Ramlee’s rendition of his own composition Azizah, at a fair in Bukit Mertajam. P. Ramlee was offered as a back-up singer at the Malay Film Production Studios, Jalan Ampas which marked the beginning of the composer’s illustrious career in the world of film.

As an actor P. Ramlee appeared in more than 60 films, and directed closed to 40 films that have gone on to become the great classic of Malay cinema, among them Penarek Becha, Pendekar Bujang Lapok, Ibu Mertuaku dan Madu Tiga.

As a composer P. Ramlee is believed to have composed close to 250 songs, where over 60 of them are now considered timeless evergreen. Quick to absorb and adapt the various Western music styles for the more conservative Malay listeners, P. Ralmee breathed new life into Malay music and its instrumentation. His musical influences also included the widely respected Zubir Said, Osman Ahmad and Yusoff B, while his compositions revolved around both the traditional and the modern music forms.

Among his most notable compositions is Getaran Jiwa from the film Antara Dua Darjat, which caught the attention of American country singer, Lobo, who released an English version of that song. Koko Shimada has also recorded some of his other songs in Japanese.
A star of multiple talents and versatility, which some say till today are unmatched, was the first artiste to be awarded the Ahli Mangku Negara by the Yang DiPertuan Agong in 1962. The legendary actor, singer, comedian, songwriter, screenwriter, film director was laid to rest in Kuala Lumpur in 1973.
DOL BAHRIM
Haji Abdullah Bin Bahrim, or Dol Bahrim, as he was more popularly known, was born on 4 May 1917 in Kampung Limbungan, Melaka and was educated at the Sekolah Inggers Tengkera (Tengkera English School) and the High School, Bukit St. Paul. Dol Bahrim’s working life began as a Wireless Operator with the British Navy.When the Japanese army occupied Malaya, Dol’s work expierence with the British made him an obvious choice for the position of radio announcer with the Japanese radio, ‘Nippon Hoso Kyokai’. Here, Dol was the first Malay announcer to present Japanese Propaganda via the radio. Dol continued to work in radio even after Japanese left Malaya’s shores, serving with the then Radio Malaya (Malaysia) from 1944 until his retirement from Malaysian Broadcasting Department in 1972. While with the Broadcasting Depertment, Dol was also given the opportunity to attend a course with the London BBC in 1965. As a lyricist, Dol wrote for many of Jimmy Boyle’s famous tunes, such as ‘Putera Puteri’, ‘Kemegahan Negaraku’, ‘Idaman Kalbu’ and ‘Sang Bayu’. Dol once said that Jimmy Boyle often played his newly composed songs over the phone late into the night just to persuade Dol to pen the lyrics for the song. Favouring lyrics with a patriotic flavour, Dol’s work reflect the sentiments of the time, which were politically charged and spoke of love for the country. He died on 3 November 2002 at the age of 85.
DATO’ AHMAD MERICAN
Dato’ Ahmad Merican’s contribution to the electronic media and entertainment industry of Malaysia throughout his long and illustrious career have been immense. Dubbed the “Grand Old Man of Television” by local media, Ahmad Merican has recorded many firsts in his life. In the 1950s, he was the first man to record the anthem, he conceptualized and administered Radio Malaya Orchestra and introduced the popular music series ‘Bintang RTM’, ‘Pertandingan Mencipta Lagu’ and ‘Malam Irama Malaysia’ that remains network hits for many years. Ahmad was also the first Malaysian to study at the world-famous Berklee School of music in Boston, USA and although acapable guitarist, he chose to pursue a career “behind-the-scene” and moved on to music production. Later in 1960’s Ahmad was one of the six pioneering producers that initiated Malaysian audiences, to the latest electronic media at that time – the television. During this period, Ahmad was responsible for launching the musical series “Bakat TV”, ’Juara Kugiran’ and ‘Pesta Dendang Rakyat’. After leaving RTM, Ahmad continued to play an active role in the development of Malaysian television, among them playing an instrumental role in the setting up of Malaysia’s first commercial TV network, TV3, and later as Vice President of Operations at NTV7 in its initial 2 years. Ahmad Merican currently sits on the broad o Malaysia’s International College of Music and on advisory panel at the Akademi Seni Kebangsaan (National Arts Academy).
RAMLI M.S.
Ramli M.S. has 26 professional experiences in the music industry. He has been involved in producing pop artistes, arranging, sessioning, backing both local and foreign, artistes and composing songs. He is the first sight-reader with the ability to arrange for pop, big band and orchestration.

In the first 4 years of his careers he experienced playing music in every imaginable from nightclub, Japanese Lounge, Dangdut Clubs, Discos, and Showclubs. This experience proved to be invaluable in learning in various styles of performance and songs arrangements.

He started out performing with Singaporean group Fantasy that was a popular club circuit showband in the mid to late 1970’s. Together with the band he performed in Singapore, Hong Kong, and Taiwan. After the band ended their gig in Taiwan, Ramli decided to stay on to gain more playing experience. Having already attained knowledge of reading music he managed to secure a place in baking band that accompanied major artistes such as Fong Fei Fei, Koa Ling Fong, Lee Van Chen. He remained in Taiwan for 2 years performing and increasing his musical knowledge.

Ramli’s involvement in studio work in 1978, due to his increasingly busy schedule Ramli had to turn down a scholarship that was offered to him by prestigious Berklee College of Music, and since then he has been very involved in producing for both Malay and Chinese Artistes in the region. He has sessioned on more than 2,000 songs (bass, guitar, keyboards, and accordion) and he has involved in at least 250 album production.

Recognition of his talent has grown to such status that he has produced, arranged, sessioned, and musically directed at least 90% of local artistes amongst them being Anita Sarawak, Hetty Koes Endang, Sudirman, Awie, Ning Baizura, Ziana Zain, Slam, M. Nasir, and many others.

Apart from studio work Ramli is also founder and director for Rockafella a famous local performing band, that consist of the country’s top session players that has performed at Hard Rock. The band’s popularity genered the highest monthly sales in South East Asia for Hard Rock Café.

Amongst his industry achievement, are winning Best Musical Arrangement in a Song at Anugerah Industri Muzik 1999 (AIM ’99) and being a final nominee for the same category for the Anugerah Industri Muzik 2000 (AIM 2000).

In local music scene, Ramli has single handedly introduced the use of live strings in pop and rock arrangements as far back as 1984 with, conducting and arranging for number of recordings and live events. He is well known for his string arrangements in the region and has been requested for by such top artistes as Jacky Cheung and Ronald Cheng from Hong Kong. Apart from this, Ramli has worked with Malaysian Philharmonic Orchestra, Singapore Symphony Orchestra, DBKL Orchestra, RTM Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra, and Osaka Symphony Orchestra.

Ramli was also musical director, conductor and arranger for Tan Sri S.M. Salim performance with Philharmonic Orchestra at Dewan Filharmonik Petronas in 2001.

His musical talent and his diverse musical knowledge have put him in the forefront or the local music industry.
DR TAZUL IZAN TAJUDDIN
Taught him how to play the guitar at 15 and began to composing at the age of 24. Educated in Malaysia, USA and UK at University Technology MARA, Carnegie Mellon University and University of Sussex (Doctorate/PhD). His teacher included Leonardo Balada, Juan Pablo Izquierd, Martin Butler, Jonathan Harvey, Micheal Finnissy, and Franco Donatoni (Manue de Falla Festival in Spain) and consultations with Brian Ferneyhough (at IRCAM 2001 in Paris) and Lannis Ixenakis. Recently was invited by Toshio Hosokawa to his Takefu International Music Festival 2003 in Japan. He was receive numerous prize, awards, and scholarship from Ministry of Culture, University Technology MARA, Malaysia Book of Records, OMEC and in 2002 won the prestigious Takemitsu Award in Tokyo (Joji Yuasajury). He has been a finalist in competition in Oslo, Norway (Edvard Grieg Composition Competition 2000), London (Derek Shiel’s Sound Sculpture Composition Competition 2001) and the USA, among others. He also has been selected as a short listed composer by the Society for Promotion of The New Music (SPNM) in the UK from 2001 – 2004. In the season 2003 – 2004, his worked will be performed National Choir and Orchestra of Malaysia (NSO), Malaysia Philharmonic Orchestra, Performing Rights Society – SPNM with Hertford Symphony Orchestra (composer in residence), Ensemble Expose. His works have been performed by Tokyo Philharmonic Orchestra, Carnegie Philharmonic Orchestra, Carnegie Contemporary Ensemble, IXION Ensemble, National Choir of Malaysia in USA, UK, Malaysia, Japan, Singapore, Italy, and broadcasted on NHK Japan. Has written for orchestra, chorus, chamber, ensembles and soloist. He has conducted his own works in three continents. Now he is freelance composer and lives in London.
RUSLAN IMAM

Ruslan Imam, is aprominent figure in the music industry in Malaysia, like his brother Hanafi Imam and Ramlan Imam. The three siblings are synynmous with the national music industry.

Born in Kuala Lumpur, he was a musician with RTM (1980 – 1985) was conducted Orkestra RTM in 1989 – 1993. His talents attracted the Unit Persembahan Kesenian dan Kebudayaan PETRONAS to appoint him as Music Director in 2000 – 2002.

His expertise and experience in music is such sought-after and he was appointed as a lecturer in Electirc Music & Upright Bass Tenor Advice for Concert (Composition & Arranger) course in Malaysian National Academic of Arts in 2003.

Ruslan has been invited to be the guest conductor with Orchestra Perbadanan Penyiaran Singapura (SBC), Jakarta BigBand Orchestra, Manila Pop Orchestra, Bangkok Broadcasting Orchestra, Surabaya Pop Orchestra and Orkestra Radio Televisyen Brunei (RTB).

Now, Ruslan is actively involved in many composition and arrangement projects with local artiste, RTM and recoding labels in Malaysia.